اسرار تمرکز ذهن ( چاپ دوم )

درباره نویسنده

احمد علامه فلسفی

برای دانلودمقدمه و فهرست بر روی اسرار تمرکز ذهن کلیک کنید.

هنگامی که ذهن ما قادر باشد روی یک هدف فیزیکی یا روحی توقف کند و از آن منحرف نشود، شرایطی فراهم می ­شود که به آن «تمرکز ذهن» می­گوییم. ذهن متمرکز قادر است ماورای پدیده­های مادی را مشاهده کند، لکن در وضعیت عادی و پراکندگی، امکانِ کوچکترین رؤیتیاسرار تمرکز ذهن را نخواهد داشت.

هنگامی که نور در سطوح پراکنده و در مسیرهای مختلف عمل کند، توانایی­ اش را حتی برای شناخت خود از دست می­ دهد. امّا چون بر روی یک موضوع کانونی تمرکز یابد، قطعاً قدرت عملکرد لیزری پیدا   می­کند، لذا ذهن متمرکز همانند نقطه کانونی لیزر، توان مشاهده قدرت عظیم نهفته در خود را به دست می­ آورد، در حالی که در شرایط عادی چنین آگاهی و مشاهده­ ای مقدور نیست. بدیهی است به هر میزانی که درجه تراکم تمرکز ذهنی بر روی هدف و یا موضوعی ثابت­تر باشد به همان نسبت میزان بصیرت و رؤیت زیادتر و عمیق­تر خواهد بود. به عبارت دیگر هرچه ذهن خویش را نسبت به موضوعی متمرکزتر نمائیم به همان نسبت وانهاده ­تر، مجذوب تر و آگاه­ تر می­ شویم.

اهمیّت حیاتی کمّی و کیفی تمرکز ذهن در تمام  عرصه­ های زندگی برای اهل علم و معرفت ثابت شده است .در کتاب اسطوره­ ای «مهابهاراتا» داستانی بدین شرح نقل کرده ­اند: «روزی استاد، کلاس درسی را که برای پرتوجویان در دل طبیعت و در پارک جنگلی زیبایی، دایر کرده بود، از یک پرتوجو خواست فوراً برخیزد و چشم­های پرنده ­ی سیاهی را که بر شاخه ­ی درخت نشسته است، هدف تیر کمان خود قرار دهد. استاد، این درخواست و پرسش را به صورت یکنواخت، به همه­ ی شاگردان خود مطرح کرد که: چه می­بینی؟ شاگرد پاسخ داد: آسمان، جنگل، درختان، شاخه­ی درختان و پرنده بر شاخه. استاد گفت: تیراندازی نکن! تیر و کمان را بینداز و برو! دومین شاگرد را خواست و از او همین پرسش کرد، چه می­بینی؟ شاگردجواب داد: درخت، برگ و پرنده­ای بر شاخه نشسته. استاد به او گفت: تیر و کمان را زمین بگذار و برو! به همین ترتیب شاگردان یکی پس از دیگری در این آزمایش­ها مردود شدند. تا این که به آخرین نفر به نام «آرجونا»، رسید. استاد از او پرسش کرد که آیا شما،     پرنده­ای نمی­بینید که بر روی شاخه­ی درخت نشسته باشد؟ آرجونا، جواب داد: نه. نه، من جز چشم پرنده، هیچ چیز دیگری نمی­بینم! یعنی کل چیزی که می­بینم فقط چشم پرنده است! استاد به او گفت: آفرین بر شما که درس را خوب درک کرده و آموخته­اید. بدیهی است که «آرجونا» نابینا نبود، بلکه او از وسعت بینایی هم برخوردار بود، لکن او آموخته بود به نقطه­ ای که استاد می­ آموزد و می­خواهد، تمام فعالیّت­های ذهنی خود را به شدّت تنها بر روی همان نقطه مورد هدف، تمرکز دهد و لاغیر، لذا به همین دلیل او فقط جز چشم پرنده، چیز دیگری نمی­دید.»

خاصیت نیروی تمرکز این است که ذهن را از حالت تشتّت، پراکندگی و آشفتگی درمی ­آورد و هدفمند و تأثیرگذار می­ نماید، به همین دلیل فردی که ذهنش مغشوش و پریشان است قادر به انجام هیچ عمل سودمند و مؤثری نیست زیرا فرد مغشوش ­الفکر، هنگامی که با ذهن پراکنده کاری انجام می­دهد، دچار اشتباه و خطای فراوانی می­شود علّت این است که بدن او در حالی عملی انجام می­دهد که ذهن در جایی دیگر و موضوع متفاوتی را تعقیب می­کند و همواره خود را دچار دردسر، خسران و زیان روحی و مادّی عذاب­آوری و حتی خطر جانی می­بیند. چنین افراد مغشوش­الفکر، همواره مضطرب، نگران، مردّد، افسرده، عصبی، منفعل،  مسامحه­کار، و نامتعادل می­شوند و قاعدتاً قادر نیستند که شئونات زندگی را از نظر کمّی و کیفی ارتقاء و تحکیم بخشند، بنابراین احساس موفقیّت و خوشبختی  نمی­کنند، اما اشخاصی که دارای قدرت تمرکز فکری و ذهنی بالایی هستند، می­توانند در تمام عرصه­ های زندگی، انواع شاهکارها و خلاقیّت­ها، ابداعات، اکتشافات، اختراعات، فن­آوری­ ها و بالاخره شکوفایی در کلیه تحولات علمی، صنعتی، اجتماعی، ورزشی، هنری و متافیزیکی را به منصه ظهور برسانند، لذا برخورداری از قدرت تمرکز ذهنی یکی از نعمات بسیار بااهمیّت، ارزشمند و حیاتی است و لازم است همواره در زندگی تلاش شود که از قانون تمرکز ذهن، تبعیت گردد تا با انجام تمرینات ویژه روزانه، موجبات درمان ضعف و یا فقدان تمرکز ذهنی فراهم شود تا قادر باشیم با ذهن متمرکز و قدرتمند، هرآنچه را که اراده می­کنیم، محقق نمائیم و اسباب موفقیّت و خوشبختی خویش را فراهم سازیم. البته در این زمینه، تمرینات متنوع و گوناگونی در ارتباط با بدن و مراکز روانی، وجود دارد که بهترین تمرکز، روی تنفس است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اسرار تمرکز ذهن ( چاپ دوم )”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *