روان شناسی عمومی (جلد پنجم)

کتاب “ روان شناسی عمومی جلد پنجم ” اثر احمد علامه فلسفی توسط انتشارات فراروان شناسی منتشر شد.

درباره نویسنده

احمد علامه فلسفی

برای دانلود فهدست و مقدمه بر روی  روان شناسی عمومی جلد 5 کلیک کنید.

در زندگی ماشینی جوامع بشری، اغلب مردم جهان دچار انواع بیماری­های روان­تنی شده و می­شوند و جسم را رنجور و معذب می­کند.روان شناسی عمومی 5

بی­تردید منشاء و مأخذ اصلی این قبیل عوارض روان­تنی، بروز و ظهور معضلات روانی و روحی می­باشد. برای مثال: اغلب بیماری تنفسی، گوارشی، قلبی و عروقی، سردردها، مشکلات مفصلی و کمردرد، معده­درد و صدها دردهای دیگر ریشه روانی دارند که با تجویز داروها درمان­پذیر نمی­باشند.

تحقیقات اخیر مبیّن آن است که بیماری­های روان­تنی بین سنین 20 تا 40 سالگی میان افراد در ایران رایج است. به همین دلیل 85 درصد اشخاصی که به مراکز پزشکی و درمانی مراجعه می­کنند، بیمارانی از گروه سایکوسوماتیک (روان­تنی) و استرس می­باشند. فشارهای روانی یا استرس، سبب تشدید و بحران در بیماری­های جسمانی مثل پرفشاری خون می­شود که البته در چنین شرایط بحرانی، طبق تشخیص پزشک، دارو تجویز می­گردد.

استرس، ماهیتاً عملکرد دوگانه دارد. استرس مثبت و خوب، استرس منفی و بد.

استرس مثبت و خوب و خفیف، استرسی است که در حد طبیعی و متعادل اگر تبدیل به فرصت شود می­تواند به عنوان موتور محرکه، موجبات جنب و جوش، تحرک، پیشرفت و ترقی در انجام امور کارها و اهداف را فراهم سازد.

اما افرادی که از استرس مثبت در حد لازم و طبیعی برخوردار نباشند، بدیهی است احساس و نگرش بی­خیالی، بی­قیدی، انفعالی و بی­خاصیتی دارند.

استرس منفی و بد، استرسی است که از حد مجاز طبیعی و تحمل آن خارج گردد و موجبات اختلالات متعددی در کلیه شئون زندگی، شغل، تحصیل و ارکان زندگی و خانوادگی فراهم سازد.

جامعه ایران یکی از جوامع پرتنش، درد و استرس تا مرز انفجار در جهان بشمار می­آید. به گونه­ای که میزان تحمل و شکیبایی مردم در برابر درد، به شدت کاهش یافته است و غالباً با کوچکترین جرقه­ای حالت انفجار انبار باروت به خود می­گیرند. و همواره برای تسکین دردهای جسمانی خود به پزشک مراجعه می­کنند در حالی که ریشه و منشاء اغلب این دردها، «روان­تنی» یا «سایکوسوماتیک» می­باشد که شامل انواع استرس­های مخرب، غم و اندوه و افسردگی­های مزمن، و نیز فقدان شور و شادی و نشاط و انگیزه و همچنین عدم حاکمیت امنیت روانی و آرامش خاطر و امثالهم در جامعه می­باشد.

لذا حاکمیت چنین شرایطی استرس­زا و تنش­های روحی روانی در تمامی عرصه­های زندگانی اعم از حوزه­های اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی، فکری، شغلی، تحصیلی و … می­تواند انسان را دچار بیماری­های روان­تنی و سایکوسوماتیک نماید. بعلاوه زمینه ساز ایجاد بیماری اسکیزوفرنی در برخی از افراد به شمار می رود.

شخصیت، مجموعه­ای از رفتارها، کردارها، گفتارها، طرز تفکر و عقیده، ثبات، متفاوت و منحصر بفرد بودن انسان تلقی می­شود.

ساختار شخصیت انسان اعم از منش، خلق و خو، سرشت و طبیعت، فطرت، وجدان اخلاقی و سایر خصلت­های دیگر مبتنی بر مجموعه­ای از جنبه­های وراثتی (ژنتیکی) و اکتساباتی مانند تعلیم و تربیت و تاثیرات محیطی می­باشد که در نهایت موجبات سازگاری، تعامل و همزیستی فرد را با همنوعان و محیط خود فراهم می­سازد.

حال اگر هرگونه خللی اعم از وراثتی و یا اکتسابی در ارکان و ساختار شخصیت فرد به هر نسبتی موثر و نافذ واقع شود به همان نسبت او را دچار اختلالات شخصیتی می­نماید.

خاطرنشان می­سازد که میزان رشد اختلالات روانی و شخصیتی در ایران نسبت به معیارهای جهانی که حدود 3/7 تا 8/39 درصد است، از حد عادی و مجاز عبور کرده و با رکوردشکنی به خط قرمز رسیده و زنگ خطر و هشدار جدی برای دولتمردان، مسئولان، سازمان­ها و نهادهای ذیربط و متعهد کشور به صدا درآمده است.

لذا تا بیش از این دیر نشده باید آغاز نهضتی اساسی و کارشناسانه در سطح ملی در اولویت قرار گیرد و چاره­اندیشی شود. زیرا قریب به نیمی از افراد جامعه­ی ایران مستعد ابتلاء به اختلالات روانی از جمله: اضطراب، تشویش، بی­قراری، عصبیت، یأس و افسردگی، تشتت ذهنی و پریشانی می­باشند.

بدیهی است بار بسیار سنگین و کمرشکن ناشی از تشدید و شیوع بیشتر اختلالات روانی در جامعه، تاثیرات مخربی و گاهی جبران­ناپذیر در تمامی شئون زندگانی مردم از جمله در عرصه­های بهداشت عمومی، مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قوای انتظامی و امنیتی و سیاسی کشور بجا می­گذارد.

در اینجا اجمالاً توصیه می­شود که در راستای اعمال سیاست بهداشت روانی و حفظ سلامت جامعه، برای هر هزار نفر حداقل یک نفر روان­شناس کارآزموده ضروری است. یعنی حدود 75 هزار نفر در سراسر کشور روان­شناس با تجربه و متعهد مورد نیاز است تا بتوانند در قالب مجموعه­ی طرح ملی پزشک خانواده به طور موثر و مستمر در خدمت آحاد جامعه قرار گیرند.

روان­شناسان و روان­پزشکان، مفهوم «اضطراب» را مترادف با «دل­نگرانی»، «بیم[1]» و ناراحتی می­ دانند. بی ­تردید اضطراب، از ترس ریشه می­ گیرد. این دو نوع هیجان یعنی «اضطراب» و «ترس»، با یکدیگر ارتباط دارند و شخص اغلب قبل از آن که دچار اضطراب شود، می­ترسد. اما مفهوم هر یک از آن­ها در جایگاه خود متفاوت می­باشند.

آنچه که شخص در مورد آن مضطراب است، به این دلیل می­باشد که قبلاً برای او رخ داده است. و لذا اکنون می­ ترسد که مبادا مجدداً برایش اتفاق بیفتد.

اما ممکن است آدمی درباره عواملی نگران و مشوش باشد که هرگز برای او رخ نداده است. برای مثال؛ فردی از این که دوست و شریک صمیمی خود را از دست بدهد و یا شغل و جایگاه و مقام خود را از کف بدهد، یا دچار بیماری صعب­العلاجی شود یا در برابر فشار فقر و تنگدستی تاب نیاورد، دستخوش اضطراب می­ گردد. در واقع «فرامن» موجبات نگرانی و احساس گناه را برای او تدارک می­بیند تا جایی که او را دچار ترس م ی­نماید و عملی را که فکر می­کند مستحق آن می ­باشد مرتکب می­شود.

از آنجایی که روند پیشرفت علم و دانش فناوری بویژه در نیم قرن اخیر در تمامی عرصه­های زندگی بشر با سرعت نجومی غیر قابل وصفی از نظر کمی و کیفی در حال گسترش و تعمیق است، اما بر عکس روند اخلاقیات، معنویات، الهیات و اعتقادات مذهبی و دینداری غالباً رو به تنزل و انحطاط و پریشانی و اختلالات روانی از جمله اضطراب، همچنان رو به افزایش می­باشد. بدیهی است تا زمانی که بشر به خویشتن خویش بازنگردد، یعنی به خودشناسی، خودسازی و خداشناسی رجوع پیدا نکند، بی­تردید در عرصه­ی این «قرن اضطراب»، مستهلک و مضمحل خواهد شد.

هنگامی که انسان مراحل خودشناسی، خودسازی و خداشناسی را عمیقاً طی کند و به خویشتن خویش بازگردد، بی­تردید و به طور قطع وارد مدار منظومه انرژی لایتناهی الهی قرار می­گیرد و با تمام وجود خویش به این آیه شریفه معتقد و مقید شده و دیگر هیچ استرس، اضطراب، پریشانی، بیقراری، افسردگی و یأس در تار و پود او نفوذ، رسوخ و تأثیر نخواهد کرد و بنابراین آرام جان می­گیرد:

اَلابِذِکراللهِ تَطمَئِنَ القُلُوب. مَن اَعرَضَ عَن ذِکری فَانَّ لَهُ مَعیشَتهً ضنکا.

«ای انسان­ها با ذکر خدا، دل­ها آرام می­گیرد. کسی که از خدا روی برگرداند زندگی برای او سخت می ­شود».

[1] ) Apprehension.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “روان شناسی عمومی (جلد پنجم)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *