افسردگی دوقطبی

برای دیدن مشخصات  این کتاب بر روی کتاب   کلیک کنید.

اختلال افسردگی دوقطبی[1] (مانیک):

بیمار مبتلا به افسردگی دوقطبی، دارای تظاهرات و رفتاری از هر دو نوع افسردگی اعم از «افسردگی درون زاد غمگینی[2](دپرسیو)» و «افسردگی شیدایی[3](مانیک)» می­باشد بیمار هنگامی که خاطرات تلخ­­کامی­ ها و رنج­ های خود را مرور و بررسی و نشخوار ذهنی می ­کند به ناگهان شروع به گریستن می­ نماید. و بالعکس هنگامی که خاطرات شیرین ولو خیالی را در ذهن خود مرور می­کند ناگهان شاد و شیدا می­ شود.

این نوع افسردگی با ایجاد تغییرات ادواری خلق تشخیص داده می­ شود. یعنی بیمار دستخوش دو حالت بین غمگینی و ناامیدی و شیدایی و شاد به سر می ­برد یعنی هنگامی که شخص در حالت خلقی شاد و شیدایی (مانیک) بسر می­ برد، اغلب احساس تبختر و غرور می­ کند و میزان غذا و خواب او کمتر از شرایط عادی می­ شود و خود را در رفاه احساس می ­کند. انرژی او بیشتر می­ شود، سریع صحبت می­ کند و بر خلاف بیماران روان­پریش، دچار توهم و کمترپندار  می­ شوند.bipolar personality disorder

برخی از بیماران طی یک سال، چهار بار یا بیشتر به افسردگی و اختلال خلقی دوقطبی دچار می­ شوند که اغلب زنان می­ باشند.

خاطرنشان می­سازد که علائم افسردگی دوقطبی اغلب از اواخر دوران کودکی و اوایل نوجوانی شروع می­ شود لکن در بزرگسالی معمولاً از سنین 20 تا 30 سالگی می­ باشد.

اهم علائم افسردگی دوقطبی در بیماران مبتلابه:

* بر اثر تحرک زیاد، قوای باطنی تحلیل می ­رود.

* حرافی زیاد.

* احساس خستگی و بی­خوابی.

*کاهش میزان خواب.

* اغلب افزایش تمایلات جنسی.

* رفتارهای غیر عادی، نسنجیده و بدون کنترل.

* افکار بلند پروازانه، احساس خودبزرگ­ بینی و مهم­ پنداری که به شکل هذیان درمی­ آید. برخی از بیماران دوقطبی، خود را پیشوا و رهبر بلاعزل، پادشاه و یا امام زمان می­ پندارند و در این باور هستند که موهبت الهی می ­باشند و برای نجات بشر از ظلمت جهانی پا بر عرصه ­ی گیتی گذارده ­اند و گاهی برای اداره و مدیریت نظم نوین جهانی و نیز برای صلح و دوستی و امنیت بین­­المللی نظر و پیشنهاد می­ دهند!

* بیمار افکار خویش را بکر، خلاق، برجسته و استثنائی می­ پندارد.

* اغلب در حالت شاد و شیدایی، اهل ولخرجی هستند و توجهی به حفظ تعادل دخل و خرج خود نمی­ کنند زیرا احساس می­کنند صاحب مکنت و ثروت و قدرت می­ باشند و لذا اقدام به خرید کالا و اجناس لوکس و غیرضروری می­ کنند.

[1] ) Biopolar Depression.

[2] ) Manic Depressive.

[3] ) Mania Depression.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>