روان شناسی عمومی ( جلد 6 ) -

فهرست

شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۰:۲۰ ق.ظ
اثری از احمد علامه فلسفی ؛
روان شناسی عمومی ( جلد ۶ )
کتاب “روان شناسی عمومی جلد ۶ ” اثر احمد علامه فلسفی توسط انتشارات فراروان شناسی منتشر شد.

 برای دانلود مشخصات و فهرست بر روی روان شناسی عمومی جلد ۶ کلیک کنید

قیافه­ شناسی (myiognophys) ، علمی است که متخصصین این رشته از دانش می­توانند به خصوصیات شخصیت، صفات اخلاقی، روحی و روانی و نیز میزان توانایی­ها، استعدادها و خلاقیت­ها و نوع تفکر و نگرش اشخاص را از اجزای شکل ، اندازه  و حجم اعضا و اندام بدن مانند سر و صورت  ، دست و پا  و قد و قواره بویژه  از مختصات چهره انسان که آیینه درون  اوست  ، با مطابقت دادن چگونگی رفتار، گفتار و کردارشان  پی ببرند.  لذا آگاهی یافتن از علم چهره شناسی ، یکی از بهترین راه های شناخت شخصیت افراد برای  برقراری چگونگی ارتباط بشمار می رود . زیرا  با نگاه به چهره  طرف مقابل که در معرض نمایش است می توان  در همان لحظات اولیه ، شناخت  و هله  نخستین را  از مخاطب کسب کرد . زیرا آگاه شدن از  روحیات  شخصیت  طرف مقابل که چه واکنش و عکس العملی  از خود نشان می دهد ، نقش بسیار مهمی در تنظیم بر قراری ارتباط ایفا  خواهد کرد  .                                                                                       علم قیافه ­شناسی بیش از سه هزار (۳۰۰۰) سال در کشور چین مورد استفاده  قرار می­ گرفته است. از آن زمان تا دوران سقراط و افلاطون این دانش ترویج و استمرار داشت و امروزه به عنوان یک رشته علمی و تخصصی در میان دیگر علوم جهان، از جایگاه ویژه­ای برخوردار است و کاربرد و نقش آن در کلیه ارکان زندگانی بخصوص در زمینه­های مدیریت، امور قضایی و جرم­ شناسی، بازرسی، حقوقی، اجرایی، ارزشیابی و گزینش، آموزش و پرورش و نیز در سایر امور اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، ورزشی و هنری می ­تواند بسیار مفید و ثمربخش باشد زیرا این دانش کهن یکی از علوم طبیعی که با زیست­ شناسی و علوم اجتماعی متجانس است مانند روانشناسی، جامعه­ شناسی و انسان­ شناسی همسو و نزدیک می­باشد.

   ” قیافه شناسی  علمی است معروف که از صورت پی به سیرت برند و آن را فراست نیز خوانند. قیافه شناسی بر دو گونه است : قیافه شناسی از اثر که آن را در عربی عیافه گویند، و قیافه شناسی از بشره و کیفیات صورت که قیافه شناسی اصطلاحاً بدان اطلاق گردد. قیافه شناسی علمی است که از چگونگی استدلال از هیاتهای اعضای دو شخص به مشارکت و یگانگی میان آن دو در نسب و ولادت و سایر احوال بحث  می کند. اینگونه استدلال در میان عرب به بنی مدلج اختصاص داشت و آموختن آن ممکن نیست و بنای این علم بر اساس حدس و تخمین و گمان است نه یقین و استدلال . گویند اقلیمون صاحب فراست معتقد بود که می تواند از ترکیب انسان به اخلاق وی پی ببرد. شاگردان بقراط در مقام امتحان او برآمدند و صورت بقراط را رسم کردند و آن را نزد وی بردند. اقلیمون در آن به دقت نگریست و سپس گفت صاحب این عکس زنا را دوست می دارد، گفتند: دروغ  می گویی . گفت : دانش من ناگزیر دروغ  نمی گوید بروید و از خود او بپرسید و چون از بقراط ماجرا را پرسیدند گفت : راست   می گوید من زنا را دوست میدارم ، ولی زمام نفس خود در دست دارم ” . (از کشف الظنون )

قیافه شناسی از نظر جسمی، روحی، عاطفی و فرهنگی بر اساس معیارهایی که به کار گرفته می­شود با یکدیگر متفاوت هستند و از جنبه­ی کلی قابل بررسی می­باشند:

الف- بررسی ریخت شناسی و اندازه گیری­های اجزای چهره و اندام سوژه.

ب- بررسی شخصیت و منش حالات روحی اعم از رفتار، گفتار و کردار سوژه.

برای مثال: قیافه اروپایی­ها، آفریقایی­ها، آسیایی­ها و آمریکایی­ها و نیز قیافه متفکرین، نویسندگان و شعرا، مکتشفین و مخترعین، کارگران و زحمت کشان، ورزشکاران، هنرمندان، موسیقی دانان، عرفا، روحانیون، حکما و مبلغین دینی، نظامیان و رزمندگان، جنگ آوران، سیاسیون و . . با یکدیگر متفاوتند.

در طرح سیاسی، دو گروه بارز وجود دارند:

۱- گروه رادیکال که خواهان تغییرات بنیادی و دگرگونی اساسی نظام های سیاسی حاکم هستند.

۲- گروه محافظه کار که در طرح ارزش های اجتماعی و فرهنگی به چهار بخش تقسیم می­شوند:

الف- افرادی که خواهان کسب قدرت سیاسی و اقتصادی هستند.

ب- افرادی که خواهان تفکرات و آرمان ها هستند.

ج- افرادی که خود را وقف همنوعان جامعه می­کنند.

د- افرادی که جوامع دهکده­ی جهانی را هماهنگ و همسو در جهت معنویت و اخلاق هدایت و رهبری می­کنند.

همه انسان­ها علی­رغم این که از ترکیب واحدی آفریده شده­اند، لکن از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت­اند یعنی در میان چندین میلیارد انسان، اثر خطوط سرانگشتان و کف دستان و یا هاله شبکه قرنیه چشمان و یا خطوط وجه صورت دو نفر در جهان شبیه هم یافت نمی­شود، زیرا اگر انسان­ها شبیه هم بودند، هیچ یک از اعضای خانواده و جامعه، یکدیگر را نمی­توانستند تشخیص بدهند که این خود یک فاجعه بود و لذا یکی از عجایب و اسرار بزرگ خلقت این است که انسان­ها با ترکیبات واحد، با یکدیگر شبیه نباشند. پرسش این است که این همه تفاوت برای چیست؟! مشیّت خداوند بر این اساس تبیین شده که انسان­ها با خُلق و خوی متفاوتی باشند. چنانچه در سایر موجودات اعم از حیوانات و نباتات این گونه می­باشد.

    دانشمندان دانشگاه ادینبرگ ، طی انجام تحقیقاتی ، ۱۵ ویژگی مختلف از جمله در چشم ها ، بینی ، دهان ، گوشها ، گونه ها ، لب ها ، پیشانی و چانه کشف کرده اند از جمله  خطوط عمیقی که اغلب به همراه افتاب سوختگی بر چهره ی  برخی از افراد مشاهده می گردد و آن را نامتقارن می سازد  نشانه بارزی از تحمل شرایط سخت دوران کودکی انان می باشد زیرا کودکانی که دوران پرمشقت را سپری کرده اند  اغلب سبب نامتقارن شدن صورت  آنان می شود .omomi 6

    دوران نابسامان زندگی کودک اعم از تربیت غلط و رفتار ناهنجار و خشونت آمیز توام با تحقیر ها و تهدیدهای والدین و یا اولیاء امر  ناآگاه می تواند موجبات ترس ، اضطراب ، نگرانی و ناراحتی روحی ،  افسردگی ، عصبیت و بی قراری را درآنان ایجاد کند و از طرفی زمینه مصرف الکل و اعتیاد به  انواع مواد مخدر و افیونی سایر آلودگی های دیگر قادر است که دوران رشد طبیعی و نیز بهداشت روانی و جسمی کودک را به خطر جدی بیندازد و همه این تجربیات و تلخ کامی های تحمیلی بر این کودکان می تواند به سهم خود قیافه آنان را نامتقارن سازد . لذا کودکانی که سخت ترین شرایط مشقت بار و کار اجباری ، فقر مالی و فرهنگی و بیماری را در زندگی خود تجربه کرده اند  و در ضمیر ناخودآگاه آنان ذخیره شده است و در سنین بزرگسالی  حتی اگر  شرایط زندگی انان از نظر اقتصادی و موقعیت اجتماعی فرهنگی دستخوش تغییر و تحول گردد و موفق به کسب ثروت و مقام و قدرت شوند قادر نخواهند بود که آثار و ویژگی های مختلفی که بر صورت نقش می بندد و موجب نامتقارن شدن چهره آنان میگردد ، پاک کنند

    بدیهی است چهره ی کودک اساسا از بدو تولد تا اوایل دوران زندگی طبعا متوازن و متقارن می باشد لکن بر اثر تحمل هر یک از ناهنجاری های فوق الذکر صورت و اجزای آن تحت تاثیر قرار گرفته و نامتقارن می شود .

این دانشمندان ، چهره ۳۰۰ نفر از افراد ۸۳ ساله به بالاتر را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که آثار و رسوبات خصوصیت دوران کودکی با ویژگی های مختلف بر صورت افراد تا آخر عمرشان باقی خواهد ماند و قادر به کتمان و یا استتار کردن آن نمی باشند .

در راستای همین تحقیقات این دانشمندان تصریح کردند مردانی که از صورت متوازن تر و متناسب تر و متقارن تر برخوردار باشند اغلب در دوران طفولیت خود از تسهیلات بهتر و شرایط راحت تری بهره مند بوده اند . و این قبیل افراد در بزرگسالی غالبا در ایجاد ارتباطات اجتماعی ، متعادل تر ، قوی تر و موفق تر هستند . توضیح اینکه این نشانه ها و اختلاف ویژگی ها در تقارن صورت زن ها ، به قطعیت ثابت نشده است .

نکته قابل تذکر و تاکید در باره کلیت مطالب مندرج درفصل اول ”  روان شناسی قیافه  ” در مجموعه روانشناسی عمومی، که حاصل پژوهش ، تجربه و بررسی های مقتضی برای پژوهشگران  بویژه دانشجویان علوم روان شناسی به رشته تحریر درآمده است ، لزوما بیانگر چگونگی و نشانه شناخت در ارزیابی و قضاوت قطعی شخصیت حقیقی و حقوقی افراد نمی باشد، بلکه تنها می توان به عنوان یک فرضیه علمی ثابت نشده  مطرح و تلقی نمود  .

وجود ما معمایی است حافظ               که تحقیقش فسون است و افسانه