کرامت انسان در محیط اداری -

فهرست

یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۴ ب.ظ
اثری از زهرا رضایی ؛
کرامت انسان در محیط اداری
کتاب “کرامت انسان در محیط اداری ” اثر زهرا رضایی توسط انتشارات فراروان شناسی منتشر شد.

کرامت انسانیبرای دانلود مقدمه و فهرست بر روی کرامت انسان در محیط اداری  کلیک کنید.

و لقد کرمنا بنی آدم و حملنا هم فی البر و البحر و رزقنا هم من الطیبات و فضلنا هم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا

وما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا سیر دادیم و از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم، برتری کامل.   

         اسراء آیه ۷۰

از نگاه قرآن، کرامت انسان به عنوان یک اصل آفرینش در نظر گرفته و کرامت در سرشت انسان تنیده شده است.

این آیه نگاه اصلی قرآن به انسان را می نمایاند. در این آیه سخن از آفرینش انسان و امتیازات او بر دیگر موجودات است.

دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی درباره اینکه مقصود از این کرامت چیست و شامل کدام یک از انسان ها می شود حائز اهمیت و برای بحث در دو نظر راه گشاست. وی می نویسد: (مقصود از آیه، بیان حال همه ی انسانها با قطع نظر از کرامت الهی و قرب و فضیلت روحی خاص برای پاره­ای از افراد است. پس این کلام  شامل مشرکان، کافران و فاسقان هم می شود.

این نگاه باید در همه­ی زندگی، رفتارها و گفتارها و کردارهای انسانی جاری و ساری باشد و هرگونه رفتاری که با این اصل آفرینش انسان در تضاد باشد از سوی هیچ کس و هیچ نیرو و قدرتی پذیرفته نیست و با انسانیت انسان نا هماهنگ است (سلطانی، مرداد ماه ۱۳۸۹).

قرآن برای حفظ کرامت انسان در جا معه،  هر نوع رفتاری را که موجب از بین رفتن کرامت افراد می­شود،  نفی می­کند.

در ادب فارسی،  نیکوکاری از مضامین رایج و محوری است به طوریکه در بسیاری از اشعار شعرای بنام به صفاتی چون سودمندی، کارآوری، نیک­اندیشی، آفرینندگی، سازندگی و آبادسازی- دستگیری از مردم و غمخواری  نسبت به حال آنان توصیه شده است.

سعدی معلم اخلاق با لحن آرام، مهربان و پدرانه­اش، بیش از هر شاعر دیگری به این موضوع پرداخته است.

از جمله در بوستان می­خوانیم، وقتی اتابک تلکه بر تخت می نشیند به عدل و مردم داری حکومت می­راند.

روزی به صاحب دلی می­گوید: اکنون می­خواهم به کنجی رفته و عبادت کنم،  دانای روشن می آشوبد که:

طریقت به جز خدمت خلق نیست

                                             به تسبیح و سجاده و دلق نیست

تفکر کارآمد  نمودن نظام کشور که هدف اصلی  و با اهمیت پیاده سازی طرح تکریم ارباب رجوع به حساب می آید با تدوین و تلاش سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور در فروردین ماه ۱۳۸۱ جامه عمل به خود گرفت و به تصویب هیأت محترم وزیران رسید و جزئیات آن در نشست مورخ ۲۵/۱/۸۱ در شورای عالی اداری مورد تصویب قرار گرفت (خلیلی عراقی،  یقین لو و جواهردشتی، آبان ماه ۱۳۸۹).

باعنایت به اینکه طرح تکریم ارباب رجوع همانند یک مثلث دارای سه ضلع می­باشد و اضلاع این مثلث را مدیران، کارمندان و ارباب رجوع تشکیل می­دهند که در ارتباط باهم وهریک به تنهایی ارزشمند و محترم هستند.  لذا مطالب در سه بخش مدیران محترم،  کارمندان محترم و ارباب رجوع محترم آورده شده است.

امیدواریم با حرکت به سمت حاکم شدن اصول اخلاقی و ارزشی در کنار روابط اجتماعی و تحقق کامل این موضوع بسیاری از مشکلات بر طرف و روابط اداری تسهیل گردد.