روان شناسی استرس

کتاب “روان شناسی استرس ” اثر احمد علامه فلسفی توسط انتشارات فراروان شناسی منتشر شد.

درباره نویسنده

احمد علامه فلسفی

 

برای دانلود مقدمه و فهرست کتاب بر روی روان شناسی استرس کلیک کنید.

امروزه در زندگی ماشینی جوامع بشری، اغلب مردم جهان دچار انواع بیماری­های روان­تنی شده و می­شوند و جسم را رنجور و معذب می­کند.

بی­تردید منشاء و مأخذ اصلی این قبیل عوارض روان­ تنی، بروز و ظهور معضلات روانی و روحی می­باشد. برای مثال: اغلب بیماری تنفسی، گوارشی، قلبی و عروقی، سردردها، مشکلات مفصلی و کمردرد، معده ­درد و صدها دردهای دیگر ریشه روانی دارند که با تجویز داروها درمان­ پذیر نمی ­باشند.

تحقیقات اخیر مبیّن آن است که بیماری­های روان­ تنی بین سنین 20 تا 40 سالگی میان افراد در ایران رایج است. به همین دلیل 85 درصد اشخاصی که به مراکز پزشکی و درمانی مراجعه می­کنند، بیمارانی از گروه سایکوسوماتیک (روان ­تنی) و استرس می­باشند. فشارهای روانی یا استرس، سبب تشدید و بحران در بیماری­های جسمانی مثل پرفشاری خون می­ شود که البته در چنین شرایط بحرانی، طبق تشخیص پزشک، دارو تجویز می­ گردد.

استرس، ماهیتاً عملکرد دوگانه دارد. استرس مثبت و خوب، استرس منفی و بد.

استرس مثبت و خوب و خفیف، استرسی است که در حد طبیعی و متعادل اگر تبدیل به فرصت شود می­تواند به عنوان موتور محرکه، موجبات جنب و جوش، تحرک، پیشرفت و ترقی در انجام امور کارها و اهداف را فراهم سازد.

اما افرادی که از استرس مثبت در حد لازم و طبیعی برخوردار نباشند، بدیهی است احساس و نگرش بی­ خیالی، بی­ قیدی، انفعالی و بی­ خاصیتی دارند.

استرس منفی و بد، استرسی است که از حد مجاز طبیعی و تحمل آن خارج گردد و موجبات اختلالات متعددی در کلیه شئون زندگی، شغل، تحصیل و ارکان زندگی و خانوادگی فراهم سازد.

جامعه ایران یکی از جوامع پرتنش، درد و استرس تا مرز انفجار در جهان بشمار می­آید. به گونه­ای که میزان تحمل و شکیبایی مردم در برابر درد، به شدت کاهش یافته است و غالباً با کوچکترین جرقه­ای حالت انفجار انبار باروت به خود می­گیرند. و همواره برای تسکین دردهای جسمانی خود به پزشک مراجعه می­کنند در حالی که ریشه و منشاء اغلب این دردها، «روان ­تنی» یا «سایکوسوماتیک» می­باشد که شامل انواع استرس­های مخرب، غم و اندوه و افسردگی­های مزمن، و نیز فقدان شور و شادی و نشاط و انگیزه و همچنین عدم حاکمیت امنیت روانی و آرامش خاطر و امثالهم در جامعه می­باشد.

لذا حاکمیت چنین شرایطی استرس­زا و تنش­ های روحی روانی در تمامی عرصه ­های زندگانی اعم از حوزه­های اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی، فکری، شغلی، تحصیلی و … می­تواند انسان را دچار بیماری­های روان­تنی و سایکوسوماتیک نماید.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “روان شناسی استرس”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.